«قيمت اجاره ماشينها بهشدت بالا رفته و ماشينهاي خوب براي ۲۴ ساعت ديگر كمتر از دو ميليون تومان پيدا نميشود. حالا ماشينهاي آمريكايي و لوكس كه قيمتهاي خودشان را دارند. مثلا لامبورگيني هوراكان براي يك شبانهروز ۳۰ ميليون تومان يا جگوار نزديك به پنج ميليون تومان اجاره داده ميشوند.»
به گزارش ايسنا، روزنامه شرق نوشت: «ديدن ماشينهاي آمريكايي يا ماشينهايي با موتورهاي قوي و برندهاي خاص در شهرهاي بزرگ ايران تقريبا غيرممكن است؛ به جز در مواردي كه به اصطلاح گذر موقت هستند و براي مدت كوتاهي اجازه دارند در خيابانهاي شهرها بچرخند. اما در جزيره كيش همه چيز فرق دارد. در كيش ميتوانيد ماشينهايي را ببينيد كه در بازيهاي كامپيوتري با آنها آشنا شدهايم.
ميتوان گفت يكي از جذابيتهاي كيش براي گردشگران اجاره ماشينهاي لاكچري است. البته مدت نسبتا طولاني است كه ماشينهاي جديد وارد كيش نشدهاند. كيش و ساير مناطق آزاد به دليل داشتن امكاناتي كه ميتواند باعث جذب توريست و گردشگر بيشتر به سمت اين مقاصد باشد، همواره مورد توجه مردم قرار گرفتهاند. اما بيشتر اين جذابيتها و تفاوتها تا قبل از مشكلات ارزي و تحريمها بود. اين روزها كيش و قشم با مشكلات زيادي دستوپنجه نرم ميكنند. از قيمت بالاي هواپيما تا نبود گردشگر و سرمايهگذار و ... تمام اين دلايل باعثشده تا ايرانيها كمتر كيش را براي سفر انتخاب كنند.
مناطق آزاد و واردات ماشين
يكي از نكات برجسته براي مردم در مناطق آزاد كشور بهويژه كيش، قشم، انزلي و اروند، وجود خودروهاي لوكس و البته ارزانتر يا همقيمت با بسياري از خودروهاي داخلي بود. اين خودروها اكثرا از آسياي شرقي و آمريكا وارد اين مناطق ميشدند و به دليل قيمت مناسب عمدتا مورد استقبال ساكنان اين مناطق قرار ميگرفتند. علاوه بر اين يكي از تفريحات گردشگران در مناطق آزاد، اجاره اين خودروها و استفاده تفريحي از آنها بود. ميتوان گفت تا قبل از شرايط سخت تحريمها و گرانيهايي كه از سال ۹۷-۹۸ آغاز شد، اجاره ماشين چه براي ساكنان و چه براي گردشگران در جزيره كيش تقريبا غيرممكن شده است. اين اتفاقات با اعمال تحريمها و به دليل مديريت ارز در كشور، منجر به دستور ممنوعيت واردات خودرو به كشور و مناطق آزاد شد. اما پس از گذشت حدود دو سال از اين دستور تنها دستاوردش افزايش مشكلات مردم و ساكنان اين مناطق است؛ بهخصوص براي مناطق قشم و كيش. پيش از اين، ممنوعيت دستوري ديگري درباره منع واردات خودروهاي برندهاي خاص و البته ساخت آمريكا داده شده بود و بعد به طور كلي واردات خودرو ممنوع شد. يكي ديگر از مشكلاتي كه ميتوان به آن اشاره كرد، درباره خودروهايي است كه با توجه به پايان عمرشان ديگر در كيش جايگزيني ندارند و به همين دليل گراني بيسابقه خودرو در اين مناطق ايجاد شده است. بايد اشاره كرد كه عدم اجازه واردات خودرو به مناطق آزاد در تناقض با قوانين كيش است. «ماشينهاي گرانقيمت تقريبا از سال ۷۱ وارد جزيره كيش شدند و ميتوان گفت ماشينهاي توليد داخل هيچوقت در جزيره نبودند و حتي ناوگان حملونقل هم از تويوتا و هيونداي استفاده ميكردند.» حميد، يكي از كيشوندهاي قديمي است و در ادامه درباره شرايط اين روزهاي ماشينها در كيش ميگويد: «با قيمتهاي امروز ديگر تقريبا تفاوتي بين ماشينهاي پلاك ملي و منطقه آزاد وجود ندارد. حتي برخي از ماشينها پلاك مليشان ارزانتر است و بهتر است از اول با پلاك ملي خريداري شوند. مثلا هيونداي ولستر در تهران با كيش تقريبا همقيمت هستند كه تا قبل از تحريمها و ممنوعيت واردات خودرو قيمتها اين گونه نبود.»
انتقال خودرو در مناطق آزاد
براي شكستن قيمت خودروهاي وارداتي طرح ديگري هم به كار گرفته شد؛ طرحي كه درباره خريد و فروش و انتقال خودرو در مناطق آزاد بود. معاون فني گمرك ايران اعلام كرد كه تنها نقلوانتقال خودرو در ميان مناطق آزاد فقط به رويه ترانزيت خارجي و با رعايت مقررات خاصي اجرا ميشود. شرايطي كه براي برندهاي خاص و آمريكايي نقل و انتقالش غيرممكن بود. مهرداد جمال ارونقي درباره اين شرايط گفته است: «خودروهايي قابل نقلوانتقال مابين مناطق آزاد خواهند بود كه قبلا در يكي از مناطق آزاد با رعايت مقررات مربوطه وارد و در آن منطقه شمارهگذاري شده باشند. همچنين ارائه موافقت كتبي سازمانهاي مناطق آزاد مبدأ و مقصد به گمرك مبدأ ترانزيت الزامي است. انتقال خودرو با برندهاي لامبورگيني، فراري، پورشه، هامر، مازراتي، بوگاتي و همچنين ساير خودروهاي داراي برند آمريكايي، ساخت آمريكا يا با مبدأ اوليه آمريكا امكانپذير نيست.»
- یکشنبه ۰۷ آذر ۰۰ ۱۵:۲۴ ۱۲ بازديد
- ۰ نظر