مبحث انقراض اينجا نه پلنگ ايراني است و نه كوسههاي باله سياه، نه لاكپشت پوزه عقابي است و نه داينسورها، خطر انقراض بيخ گوش خودروهاي خارجي كيش است كه با تصميمات و مصوبههاي دولتي به پايان عصر خود نزديك ميشوند.
تا حدي كه به گفته مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش، برخي ماشينهاي پليس هم اين روزها عمرشان بهپايان رسيده و جايگزيني ندارند.
مسئله قفل شدن واردات ماشين به كشور و كيش و بالطبع آن يكه تازي برخي دلالها در اين آشفته بازار كه قيمتهاي كاذب خودروها را به ارمغان آورده، تنها يكي از موضوعاتي است كه عرصه زندگي را براي كيشوندان سخت كرده است.
جهش ناگهاني نرخ مسكن در چند هفته گذشته، بالا رفتن هزينه بليت هواپيما، گراني بيسابقه كلاسها و مراكز ورزشي در كنار بالا رفتن هميشگي نرخ درهم، همه و همه موضوعاتي است كه مخصوصاً در يكي دو سال اخير به قشر پايين دست و كارگري ساكن جزيره كيش روز به روز فشار بيشتري وارد ميكند.
مسائلي كه به قولي جزيره را به بهشتي براي سرمايهگذاران و جهنمي براي كارگران تبديل كرده است.
جزيرهاي كه نه خودروي ايراني در آن حق اقامت دائم دارد و نه طي يك سال گذشته اجازه واردات خودرو به آن داده ميشود، عمر خودروها هم حدود ۱۲ سال است و بعد از اتمام اين دوره بايد از بين بروند.
اگر قرار باشد شرايط به همين شكل ادامه يابد با اين روند تا چند سال آينده تنها تصاويري يادگاري از خودروها در كيش باقي ميماند.
اينكه چه لزومي دارد حتماً خودروي خارجي در كيش تردد كند يا ايراني، مسئلهاي است كه نياز به بحث مفصل دارد، و قطعاً افرادي كه يك بار به جزيره كيش سفر كرده باشند و موضوع گردشگري براي آنها اهميت داشته باشد، به اهميت استفاده از خودروي خارجي در اين جزيره پي خواهند برد.
پيگير واردات خودرو به كيش هستيم
بدين منظور، غلامحسين مظفري مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در جزيره كيش در رابطه با آخرين وضعيت پيگيري واردات خودرو به كيش، اظهاركرد: در رابطه با واردات خودرو بهطور مفصل با معاون اول رئيسجمهوري صحبت كرديم، مكاتباتي هم در اين خصوص داشتيم، نامهها به وزير صنعت ارجاع داده شده، دوباره پيگيري داشتيم و در كارگروه مربوطه كه سهشنبه قبل برگزار شد طرح موضوع شده بود.
وي افزود: درخواست ما اين بود كه كيش تفاوتهايي با ديگر مناطق آزاد دارد، ديگر مناطق آزاد به سرزمين اصلي وصل هستند و تردد آنها راحتتر است، شرايط ما در كيش خاص هست و عمر بسياري از خودروها بهپايان رسيده و استانداردهاي ما تحت تأثير اين موضوع قرار گرفته است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش گفت: نيازهايي هم در اين زمينه داريم، هتلهاي جديدي افتتاح شده كه نياز به چند خودرو دارد، مجموعههاي ديگر هم راهاندازي شدهاند كه نياز جدي به خودرو دارند، خودروهاي پليس ما از رده خارج شده كه نياز به جايگزين دارد.
وي تصريح كرد: اعتقاد من اين است كه اجازه نميدهيم ماشين توليد داخل، براي اقامت دائم به كيش بيايد، بايد برند جزيره حفظ شود، و خدمات ما استاندارد باشد.
مظفري اظهاركرد: پيشنهاد ما اين بود كه در مرحله اول اجازه واردات خودروهاي هيبريدي و شارژي را بدهند، استراتژي ما هم اين است كه بايد در بلند مدت به اين سمت برويم، خودروهاي بنزيني و يا گازوئيلي را از رده خارج كنيم، حتي در بحث قايق و كشتيهاي تفريحي هم آخرين بحث ما با شركت گاز اين بود كه اميدواريم در آينده نزديك ايستگاه الانجي راهاندازي شود و سوخت قايقها هم به اين سمت برود و به شعار جزيره پاك نزديك شويم.
وي در پايان گفت: برداشت من اين است كه خودرو را با همه محدوديتهايي كه در كشور هست بتوانيم مجوز بگيريم، تلاش ما اين است و پيگيري ميكنيم.
- چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰۰ ۱۲:۵۲ ۳۶ بازديد
- ۰ نظر