در سالهاي ۷۴ تا ۷۶ دو دوست با نامهاي محمد صفاري كرماني و كامران نقدي ايده تاسيس اين شركت را عملي ميكنند. همزماني اين دوره با دولت سازندگي و با توجه به ديد خاصي كه آن زمان به منطقه آزاد تجاري كيش به جهت رقابت با شهرهاي عربي حاشيه خليج فارس به ويژه دوبي وجود داشت، با اين ايده موافقت شد و با وجود علاقه رئيس جمهور وقت و همشهري بودن ايشان با موسس كيش خودرو طرح تاسيس اين كارخانه جهشي پيشرفت كرد.
در آن سالها هنوز تحريمها شدت نگرفته بود، به همين خاطر با كارگروهي كه كيش خودرو در انگلستان تشكيل داده بود، توانست پلت فرم خودروهاي شاسي بلند و آفرود Rickman Rangers كه حقوق بين المللي آن توسط BMS خريداري شده بود را وارد كشور كند. در همين حين مذاكرات با شركت رنو فرانسه جهت تامين قواي محركه نيز پيش ميرفت. شركت BMS از سوي كيش خودرو مسئول انجام طراحي و آزمايشات در موسسه MIRA شدو انواع تستهاي شاسي در ساخت بدنه خودرو را انجام داد و طراحي بدنه و شاسي سيناد را به ايران فروخت كه مهمترين ويژگياش جنس كامپوزيتي آن بود.
از طرف ديگر شركت فرانسوي رنو حاضر شده بود اكسل، سيستم تعليق و قواي محركه اين خودرو را تامين كند و قطعاتي كه براي ساخت نسل اول مگان استفاده ميكرد را در اختيار كيش خودرو قرار دهد. به اين ترتيب كيش خودرو توانست سيناد سال ۷۸ سيناد را به عنوان اولين خودرو ايراني معرفي و از سال ۷۹ آن را روانه چرخه توليد و بازار كند. درست يك سال پس شكل گيري سيناد، رنو بخش عمده سهام داچيا را خريد و تصميم گرفت محصولاتي اقتصادي را براساس پلت فرم هاي قديمي خود با قيمت رقابتي روانه بازار كند، چيزي كه عملا با فلسفه وجودي سيناد نيز مشابهت داشت.
البته واضح است كه با چنين فرمولي، سيناد نمي توانست خودرو چندان بي عيب و نقصي باشد. عيوب مونتاژي، كيفيت نسبتا پايين ساخت قطعات فايبرگلاس و مشكلات ارگونوميك در فضاي داخلي از جمله مشكلات عمده اولين محصول كيش خودرو بودند. در واقع سيناد ۱ و ۲ از منظر طراحي چيزي شبيه نمونه شهري شده نيسان پاترول سه درب است.خودرو ديفرانسيل جلويي با طراحي چهار شانه كه با ارتفاع كمش از سطح زمين، قطعا قابليت هاي خارج جاده اي مطلوبي ندارد و در عوض به لطف شاسي نردباني (نظير آنچه در SUV هاي كلاسيك و بسياري خودروهاي آمريكايي قديمي مي بينيم) از مركز ثقل پايين و رانندگي لذت بخشي برخوردار است.
- چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰۰ ۱۳:۰۴ ۱۹ بازديد
- ۰ نظر